De mecaniciens zijn duidelijk weer wakker geworden op het crossforum...
Eerst en vooral: over wat voor wagen gaat het hier? Oudere wagens hebben weinig of geen last van een ontbrekende lambdasonde. De recente wagens gaan voor geen meter zonder... Het heeft absoluut géén negatief effect om ze er gewoon in te laten zitten, de computer zal het mengsel dan regelen zoals het moet. Wanneer je een onjuist mengsel hebt is dat schadelijk voor de motor. Te weinig brandstof en te veel zuurstof kan je vergelijken met een gasbrander, dan krijg je een zeer agressieve vlam die zelfs door je zuigers kan branden. Te weinig zuurstof en te veel brandtof maakt een zeer vuile lome vlam, je motor zal zeer sterk vervuilen. Aanslag op je kleppen en bougies als gevolg. Een lambdasonde die buiten de uitlaat zit meet gewoon niks! Je sonde moet eerst opwarmen om optimaal te kunnen werken... Bij een diesel kan je wat meer brandstof geven en dan zal hij iets beter gaan, samen met een mooi rookgordijn voor de achterliggers. Een benzinemotor heeft een juist mengsel nodig, 1 deel brandstof op 14 delen lucht is he ideaal. Als je dat wil controleren koop je een breedband lambdasonde met uitlezing en dan kan je dat bekijken tijdens het rijden.
Hou het simpel en dan maak je de meeste lol!